onsdag den 23. juli 2008

Binyretræthed

11/7-2008

Så vil jeg også melde mig på banen med formodet binyretræthed. Jeg skriver ’formodet’ fordi jeg endnu ikke har fået svarene på cortisol-spyttesten, og endnu ikke har fået en læges ord for det. Men selv er jeg rimelig sikker på at det er det, der er problemet.

Lige for øjeblikket er jeg helt nede med flaget og kan dårlig nok gå op af en trappe uden at skulle holde pause for hvert 5. trin. De sidste par måneder har jeg også haft perioder med mega ondt i lænden hvor binyrerne sidder, ekstrem træthed, rystesyge, forgiftningssyptomer og en mio. andre symptomer.

Jeg fik i starten af Juni lavet en Organix test hos Nordic Clinic og resultaterne er ikke ligefrem opmuntrende læsning ud fra hvad jeg selv kan komme frem til: nedsat fedtforbrænding, problemer med neurotransmitterne og diverse betændelsestilstande, oxidativ skade på celler og DNA, nedsat afgiftningsfunktion af leveren (formentlig årsagen til forgiftningssymptomerne) og overvækst af bakterier i tarmene. Til gengæld har jeg ikke Candida, hvilket jeg selv troede indtil jeg så testen (min mave er oppustet, jeg prutter bare jeg får de mindste kulhydrater og mine slimhinder er udtørrede). Desværre er der 14 dage til jeg har en tid hos Allan hos Nordic Clinic så jeg venter spændt på at høre hans mening. Spyttesten skulle også være klar i slutningen af juli, så om nogle uger burde jeg være meget klogere.

Men summa sumarum så har jeg det rigtig skidt og endelig har jeg været tvunget til at tage en pause fra TV-branchen indtil jeg er frisk igen. Så nu har jeg fundet et stille og roligt job som lærer på en skole, hvor jeg starter rigtigt efter sommerferien. Hvordan det er kommet så vidt er mig stadig lidt af en gåde, men selvom det er hårdt, er jeg super glad for at jeg endelig, efter så mange års lidelser, har fundet løsningen. Endelig har jeg mulighed for at gøre noget ved det og kan forhåbentlig få mit liv tilbage.

Fortsættelse følger...

23/7-2008

Så kom svarene på min spyttest endelig og jeg har været hos Nordic Clinic (Allan) og fået dem forklaret. Og sikke en omgang! Min krop har det vist ikke ret godt, og det er virkelig godt at jeg nu kan gøre noget ved det. Jeg har lagt både Organix prøven og cortisol spytprøven ud så du kan se den (længere nede på siden), og her kommer en opsummering af hvad jeg fik af vide:

Konklusionerne ud fra spytprøven var at mine binyrer ikke havde det for godt og producerede alt for lidt cortisol generelt. Det der blev produceret om morgenen var brugt op kort tid efter, så jeg crashede allerede til frokost. Herefter steg cortisolen hen under aften, hvor den normalt burde falde. Et normalt Cortisolniveau skal dale støt hele dagen så man er frisk om morgenen og træt hen af aftentide hvor man skal sove. Mit morgenniveau af cortisol ligger på 6,7 og daler til 0,6 ved frokosttid. Herefter stiger det svagt til 2,3 om eftermiddagen og til 4,2 om aftenen. Formentlig bliver det ved med at stige/være højt til langt ud på natten da jeg tit har mest energi på det tidspunkt.

Mit DHEA niveau (et vigtigt kønshormon der styrer en masse andre hormoner) er også meget lavt på 2,8. (Når du er teenager og i starten af 20’erne skal du have 10-20 enheder DHEA og herfra falder det stødt resten af livet indtil du er 70-80 år.) Dvs. mit DHEA niveau svarer på nuværende tidspunkt til en pensionists!

Jeg spurgte direkte til mine muligheder for at blive gravid med sådan en DHEA måling og så flade binyrer. Formentlig har jeg slet ikke ægløsning for øjeblikket selvom jeg har menstruation, og hvis jeg blev gravid ville jeg formentlig få en tidlig spontan abort. Hvis det alligevel lykkedes mig at blive gravid ville barnet opbruge de få ressourcer jeg lå inde med, og det ville være en meget risikabel graviditet som bestemt ikke kunne anbefales.

Mht. Organix testen så så det også ret skidt ud, hvor bl.a. fedtomsætningen var beskadiget fordi jeg manglede nogle ting i kroppen. Til gengæld fungerede energiproduktionen godt, hvilket var positivt. At neurotransmitterne havde lavt piccolinate var mest et tegn på at jeg har inflamationer i kroppen, og måske et udtryk for at jeg har taget en del Omega 3 olier for nylig. Så den var ikke så problematisk.

Til gengæld var 'Oxidative damage og antioxydant markers' en rigtig skidt en, med resultatet ’very high’. Det betød at cellerne er ødelagte og at der er sket skade på dna’et. Dvs. dna’et nogle steder har delt sig, så cellerne har måtte skille sig af med det. Allan mente at noget af det godt kunne blive repareret igen, men formentlig ikke det hele. Det samme gjaldt for cellerne som også var i en rigtig dårlig stand, og det var uvist om der lå mere til grund for de dårlige resultater, dvs. om jeg har en anden underliggende sygdom. Status var, at med de skader jeg har for øjeblikket er det ikke til at sige hvordan cellerne vil reagere, og der kan godt være nogen af dem der kan finde på at dele sig eller gå i forstadier til kræft.

Leveren havde det bestemt heller ikke for godt og var meget medtaget. Den kan ikke afgifte og noget af giften går fra leveren i maven. Generelt har alle cellerne i min krop problemer med afgiftning og Allan kaldte det for at der var 'rust i mine celler'.

Det næste punkt i Organixprøven var bakterier, og her var der overvækst af bakterier og evt. mulighed for parasitter og svamp i min mave. Fordi jeg har oplevet stærke reaktioner på visse fødevarer kan der også meget vel være lækager i tarmen, så giftstoffer kommer ud i kroppen den vej.

Den gode nyhed var at det måske kan klares på 6-9 mrd. forudsat at jeg ikke har andre underliggende sygdomme eller problemer. Allan anbefalede at jeg fik lavet en aminosyre test for at se om der er andet end Karnitin som jeg mangler, og måske også en fedtsyreprofil.

Jeg måtte gerne dyrke lidt motion men det skulle, det næste stykke tid, være på pensionistniveau, med f.eks. rolig Yoga, Pilates eller langsom svømning/flydning. Jeg måtte selvfølgelig ikke få hvidt mel, sukker, kaffe eller sort te, og skulle også holde mig fra komælk. Herud over måtte jeg meget gerne få antioxydanter, og gerne de biologiske, så ud over C- og E- vitamin, Zink og Selen også meget gerne f.eks. blåbær og Aroniasaft. Allan vil prøve at sammensætte en plan for hvad jeg ellers skal have, og så maile den til mig. Jeg får allerede en masse ting til at afgifte leveren, og mht. antioxydanter burde jeg også være dækket ret godt ind.

Herunder kan du se mine testresultater. Klik på billedet for at se dem i stor version.

Organix testen Juni 2008



Cortisol spyttesten Juli 2008



Forklaring til spyttest:
Den røde linje indikerer grænsen for forhøjet cortisolniveau, hvorover folk med Cushing's disease ligger. Den blå linje viser minimumsgrænsen for cortisolproduktion, hvorunder folk med Addisons disease og kronisk træthedssyndrom ligger. Raske mennesker ligger imellem den røde og den blå linje. Den sorte linje er min cortisolproduktion, som generelt er for lav og går i den forkerte retning.

Link til mere om læsning af cortisolkurver og prøver findes her:
http://www.stopthethyroidmadness.com/community/viewtopic.php?p=89019



25/8-2008

For at finde ud af årsagen til min binyretræthed har jeg nu fået lavet en afføringstest (GIFX), og fundet frem til at jeg er temmelig belastet af svamp. Det er det der kaldes systemisk Candida, hvilket betyder at svampen har bredt sig fra maven og ud i resten af kroppen. Jeg har også tidligere haft svampeinfektioner rundt omkring men aldrig rigtigt tænkt nærmere over det. Sådan ser min GIFX-prøve ud:

GIFX test



















Testen viser også at jeg har ufordøjede proteiner i tarmene, samt et forhøjet antal af Triglycerides i blodet, hvilket er et fedstof lidt ligesom cholesterol.



















Jeg har det stadig temmelig skidt og er nu på jagt efter årsagerne til både binyretrætheden og candidaen. En mulighed kan være jævn forgiftning igennem hele livet, lige fra de første børnevacciner som indeholdt kviksølvforbindelser, til amalganfyldninger med kviksølv i teenageårene, over alt for mange år med antibiotika, p-piller, stress, usund mad/levevis og sukker som voksen. Binyretræthed opstår når binyrerne kommer på overarbejde fordi de skal prøve at holde kroppen rask. Trætheden opstår når de til sidst 'giver op'. Candidasvamp opstår bl.a. pga. for få 'gode' bakterier i maven, for lidt mavesyre, stress, toxiner i kroppen og en for sukkerholdig kost.

I bund og grund ser det altså ud til at skaderne enten er sket pga. det jeg har puttet i munden, optagelsen og tilstanden i maven, det medicin jeg har fået af min læge, og så alt sammen kombineret med en moderne stresset livsstil. Så har man opskriften på binyretræthed, hvor en masse primære kropsfunktioner til sidst siger stop.


25/8- 2008

Jeg har oprettet en lukket gruppe for folk med binyretræthed og relaterede følgesygdomme/årsager, som du kan tilmelde dig nederst på siden.


29/12-2008
Jeg har måtte stoppe med svampejagten i en periode, da jeg simpelthen bliver for syg af det. Jeg har en mistanke om at min lever ikke afgifter som den skal, så giftstofferne i stedet ophober sig inden i mig. Måske er det pga. svamp i leveren, måske en medfødt nedsat afgiftningsevne, eller måske er den bare blevet træt af at være lever pga. de sidste mange års giftstoffer fra svampen. Jeg ved det ikke, men skal snart have lavet en levertest der måske kan forklare det. Til gengæld ser det ud til at min krop og kost er blevet mindre 'svampevenlig' for mængden af svamp i kroppen går langsomt nedad. Jeg har lagt en del 'charmerende' svampebilleder ud som kan ses her... binyre2.blogspot.com

Jeg har fundet en video der ret godt beskriver hvad binyretræthed er og hvad stress kan gøre ved kroppen. Den kan ses her (på engelsk): www.fatisnotyourfault.com/day_2


6/2-2009
Jeg har endnu ikke fået svar på min levertest, men har til gengæld fået lavet en hårmineralanalyse hos www.hairscan.dk. Testen viser at jeg har meget lave niveauer af næsten alle mineralerne og et natrium/kalium forhold, samt et calsium/magnesium forhold der er helt skævt. Den umiddelbare forklaring jeg kan se er at jeg enten ikke danner nok enzymer i maven eller at candidasvampen forhindrer optaget af næringsstofferne. Da jeg de sidste 8 måneder har taget meget høje doser af vitaminer og mineraler har jeg lidt svært ved at se hvordan jeg skal kunne forbedre min optagelse når jeg ikke kan lave svampejagt pga. leveren, men jeg må prøve at finde på et eller andet.



Jeg har for øvrigt også været på Hvidovre hospital til ambulant udredning et par gange, men da alle deres blodprøver var normale, så mener de jeg er rask og derfor ikke skal have hjælp. Jeg må indrømme at jeg er godt træt af vores lægesystem og har siden maj nu selv måtte betale ca. 9.200,- for tests, 5.100,- for speciallæger og kostvejledere, 1.900,- for afgiftning og vitaminindsprøjtning, samt en måndtlig udgift til medicin og vitaminer på 4-5.000,- for bare at holde mig på benene så jeg kan gå på arbejde. Det kan virkelig ikke være rigtigt at det skal være sådan.



29/7-2010
Der er gået en del tid siden jeg sidst skrev, og det fantastiske er at jeg i mellemtiden er blevet rask for binyretræthed :-D. Det første års tid tog jeg alt i kosttilskud og gjorde det som kostvejlederne anbefalede, men det hjalp desværre ikke rigtigt. De ting der hjalp mig mest var et binyreekstrakt i flydende form der hedder Sub-adrene og så nogle Lypospheriske C- og B- vitaminer, alt sammen købt på nettet fra USA. (Hvis du vil vide mere om de produkter og hvor man kan købe dem, så har jeg skrevet en del om det i gruppen, som man kan tilmelde sig nederst på siden).

For et år siden besluttede jeg mig så for at prøve en helt anden tilgang for at blive rask, og gik derfor på det der hedder 'Rawfood'. Det betyder at man ikke opvarmer sin mad, og derved får det maximale ud af den samtidig med at man letter immunforsvaret. Der er mange former for rawfood som ikke vil virke, og derfor har jeg brugt en retning der hedder 80-10-10, hvor man primært lever af frugt, en smule grønt og holder sit fedtindtag under 10%. Jeg spiser meget af det samme og så få gange i løbet af dagen som muligt. En typisk dag kan være at jeg kun spiser meloner til morgenmad, kun mangoer til formiddagsmad, kun bananer til frokost og så en stor salat eller smootie med f.eks. spinat, tomat, ananas og agurk til aftensmad. Det giver enormt meget energi at lette fordøjelsen på den måde og det har hjulpet helt fantastisk. I dag kan jeg gå på arbejde fuld tid, se venner, dyrke sport to gange om ugen og tage lidt ekstraarbejde ind imellem.

Udover kosten er livsstilen også utrolig vigtig, hvor sengetider, søvnmængde, væskeindtag, motion, sol, og frisk luft har meget stor betydning. Alt det har jeg også skrevet mere om i gruppen. Det vigtigste er at det kan lade sig gøre at blive helt rask fra binyretræthed, så du må ikke give op. Jeg er uddannet coach og har nu så meget energi at jeg igen kan arbejde. Har du brug for hjælp til at komme af med binyretrætheden eller en anden lidelse vha. rawfood så kan du kontakte mig på www.koch-coaching.dk.


16/10 - 2010
Nu har jeg besluttet mig for at være mere aktiv i at hjælpe andre med at blive raske fra binyretræthed og har derfor fået lavet en hjemmeside, som forhåbentlig vil vokse med gode links og informationer i fremtiden. Her vil jeg også prøve at skrive mere om hvordan jeg har gjort det, og hvad man skal undgå etc. Så er jeg også begyndt at tage ud og holde foredrag om binyretræthed, og holdt bl.a. et på Sund Livsstil messen i Forum i sidste weekend. Adressen på hjemmesiden er:









Google Grupper
Tilmeld dig binyretræthedsgruppen
E-mail:

Besøg denne gruppe

3 kommentarer:

Jesper Ole sagde ...

Spændende blog. Herligt at få lidt indgående viden omkring behandlingsforløbet ved binyretræthed. Min far har haft bibyretræthed i mindst 20 år og spiser tabletter 2-3 gange dagligt. Ifølge http://www.sundhedslex.dk/binyretraethed.htm skyldes binyretæthed en mangel på hormonerne kortisol og aldosteron. Kortisol er et hormon er vigtig mod stress, mens aldosteron sørger for at finde den rigtige balancer mellem vand i kroppen og mineraler i kroppen. Det er disse hormoner min far spiser i pilleform. Kender du nogen effektive alternative behandlingsformer?

Louise sagde ...

Hej Jesper Ole

Tak for din kommentar. Jeg har i mit seneste indlæg beskrevet hvordan jeg er blevet rask vha. rawfood, men også nogle produkter som din far måske vil kunne få glæde, af hvis han ikke kan overskue den omfattende kostomlægning. Under alle omstændigheder vil jeg anbefale ham at fjerne alt kemi fra kosten og fra hans omgivelser, inklusiv ting der har meget kemi i sig, i f.eks. cremer, tandpasta, opvaskemiddel, shampoo, sæber, barberskum ol. Dvs. kun økologi, og gerne så meget frugt og grønt som han overhovedet kan og har lyst til at spise. Hvis han kan fjerne alkohol, kaffe/ te, smøger, slik, kage, chips, mælkeprodukter og kød så vil det også hjælpe rigtig meget. Det handler om hvor meget man er villig til at opgive for at få livet og energien igen. For mig var det ikke et svært valg, for jeg havde ikke noget liv der var værd at leve før. Hvis han virkelig vil være rask kan han sagtens blive det.

Mette sagde ...

Jeg fandt lige den her: http://www.psykisksundhed.dk/stress
Hvad er stress og behandling af stress, på en psykologs hjemmeside. Jeg synes det er meget interessant.